April 2024
Deze week ben ik aanwezig bij een zogeheten keukentafelgesprek met een Wmo-consulent van de gemeente bij Marina, een dame op leeftijd. Ik heb voor Marina individuele begeleiding bij de gemeente aangevraagd. Het doel is om haar sociale netwerk uit te breiden zodat ze zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen. Marina lijdt aan depressies waardoor ze zichzelf soms verwaarloost. Haar grootste angst is te moeten verhuizen naar een zorginstelling. Het vergroten van haar zelfredzaamheid is daarom zo belangrijk. Ze is echter geen type voor dagbesteding. Wel ziet ze het zitten dat er iemand een paar keer per week langskomt om samen met haar te koken of een wandeling te maken.
Marina geeft in het gesprek met de Wmo-consulent duidelijk aan dat ze gebaat is bij structuur en een vaste zorgprofessional met wie ze een band kan opbouwen. Waar nodig vul ik Marina aan of geef een toelichting. Helaas ziet de Wmo-consulent hier de noodzaak niet van in en stelt dat de inzet van een vrijwilliger of een boodschappendienst volstaat. Het wordt uiteindelijk een pittig gesprek. Op mijn vraag wanneer de gemeente wél begeleiding in wil zetten is het antwoord: ‘wanneer de burger vastloopt’. Blijkbaar moet er eerst iets gebeuren alvorens deze gemeente bij wil springen. Gelukkig vond dit gesprek niet plaats in onze gemeente.
Enkele weken geleden was ik bij een ruim negentigjarige dame. Zij woont nog zelfstandig, maar is visueel zeer beperkt. Haar dochter Lara uit Limburg belt mij op. ‘Ik ga een paar maanden naar het buitenland. Wat is er mogelijk om mijn moeder, in ieder geval tijdens mijn afwezigheid, meer ondersteuning te bieden? Kan iemand bijvoorbeeld een luisterboek voor haar opzoeken, de krant voorlezen of bij mooi weer een wandeling met haar maken? Dat bevordert haar zelfredzaamheid en geeft wat sjeu aan haar steeds kleiner wordende wereld.’ Voor Lara’s moeder heb ik bij de gemeente Hoeksche Waard individuele begeleiding aangevraagd. Binnen een paar weken ontvangt mevrouw een uitnodiging voor het keukentafelgesprek. Op verzoek ben ik bij het gesprek aanwezig waaraan Lara, vanuit Limburg, online deelneemt. Klantmanager Anne-Marie vraagt rustig en empathisch naar de daginvulling van Lara’s moeder. Het wordt haar snel duidelijk dat mevrouw begeleiding nodig heeft om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. Anne-Marie zorgt voor de inzet van Home Instead, een organisatie die de begeleiding kan bieden. Voortvarend start ze het administratieve proces op zodat Lara met een gerust hart op reis kan gaan.
Verder is het goed te weten dat de gemeente ook meewerkt aan het verstrekken van een persoonsgebonden budget wanneer om een zorgaanbieder wordt gevraagd die géén contract met de gemeente heeft. Eigen regie en zelfredzaamheid van de inwoners van de Hoeksche Waard worden hiermee erkend.
De namen zijn om privacyredenen gefingeerd.